Close Menu
الساعة الآن 07:21 AM

منتديات ياكويت.

للتسجيل إضغط هنا

أرشيف استفسارات التربية ملاحظـة : القسم أشيف فقط ولا يسمح المشاركه فيه

آية خالد

:: عضو قادم ::

عايزة مساعدة فى حصة نموذجية ضرورى جدا

لو سمحتى يا أختى معلمة العلوم عايزة منك أفكار جديدة لشرح درس ماهى أجزاء جسم النملة ؟للصف الثانى الدرس عملى بس عايزة طريقة أدخل بيها ف الشرح يكون فيها ترفيه وتعتمد على الوسائل المحسوسة وتهتم بالجانب الوجدانى ﻻن ناظرتنا العام جديدة وتشجع هذة الافكار اناكان عندى فكرة وحابه اعرف رأيك فيها ووهى انى القى بمجموعة مختلفة من الحشرات أسفل الطاوﻻت وأدعو التلاميذ لجمعها وتفحصها وعد قوائمها والتوصل للعدد الفعلى للأرجل والقيام بصنع نموذج للنملة بس أحسها تقليدية ﻷو عندك أى أفكار أو حكاوى عن النمله او اى وسيله أخرى مع توضيح خطة سير الدرس وأوراق عمل تخدم هذا الدرس الحصة ألاربعاء القادم وجزاكى الله كل خير ادرى انك ما تقصرين فى خدمة اى حد

معلمة علوم

:: الادارة ::

يا هلا وغلا فيكي اختي أية وكل عام وانتي باف صحة وعافية

حرام عليكي هالغيبة الطويلة هذي ما وحشتك ؟؟؟؟

فكرتك جدا رائعة بس مثل ما قلتي مستهلكة كثير وما دام درسك للصف الثاني حاولي تسوين لهم لعبة تربوية مثلا تاخذين لوحة فيها صور من الحشرات والعناكب والديدان وتنسقينهم في صفحة وحدة وتركبي فوقهم ابواب مثل العاب التذكر يعني الطالبة تفتح الباب الاول وتحفظ الحيوان اللي تحته وبعدين تفتح الباب الثاني وتحفظ والثالث والرابع وهكذا لغاية ما تحفظ كل الحيوانات الموجودة اسفل الابواب بس لازم تكون الارجل واضحة بالصور

وبعدين تسألينها اي الحيوانين لهم نفس عدد الارجل ؟ طبعا هي متذكرة اسماء الحيوانات واشكالها فعن طريق عصف الذهن راح تفتح البابين اللي فيهم حيوانين من فصيلة الحشرات
وتسألينها لماذا اخترتي هالحيوانين ؟ ومن اي مجموعه ينتمون ؟ وكم عدد الارجل ؟ واذا في مجال ممكن ترسم لك الحيوان على السبورة او تحطي على طاولتك مجموعه من الصور واهي اطالع لك الحيوان المشابه له وتلصقة على سبورة الفصل وكدة تكوني اكدتي المفهوم اللي مطلوب منك

معلمة علوم

شوفي هذي مجموعه من صور الحشرات والعناكب والديدان اللي ممكن تفيدك بصنع اللعبة التربوية

آية خالد

معلش غبت عليكو كتير لان تسجيل الدخول بتاعى للمنتدى كنت ناسياة كان بس مسجل على المحمول المهم انا جبت صور للحشرات ولصقتهم على لوح الفلين على هيئة صفوف بس أعمل عليهم أبواب إزاى او لو فيه فكرة تانية غير هذة للعلم انا عندى كمية كبيرة جدا من مجسمات الحشرات البلاستكية
كنت عايزة مشهد عن النملة او اى شىء يخدم الحصة وإزاى تسير الحصة فى مجموعات يعنى اضع أيه ع الطاولات وابدء بأيه واب وتنظيم اللوح السبورى الجديد الموجة جت وورتنا صور للوح السبورى عايزة اعرف الادوات اللى عندى ( صلصال تشكيل - أعواد مصاص - عيون بلاستيك - واعواد خشبية _ اسلاك ربط ) لصنع مجسم للنملة معلش بتقل عليكى الله يخليكى يارب

آية خالد

مفيش رد أنا زعلانة عايزة الحصة ميطلعش فيها وﻻ غلطة الله يخليكوا ﻻن المدرسات ف المدرية مش ببحبوا يساعدوا حد كنوع انهم مش عايوينك تأخدى أفكارهم فأعزرونى بتقل عليكوا ساعدونى

معلمة علوم

اهلين حبيبتي ابلة اية واحنا عندنا محدش يطلع زعلان

بس انا عندي اولادي الاربعه بكرة عليهم امتحانات فمقدرش اسيبهم وهم محتاجين لي

انا شفت رسالتك وان شاء الله راح اساعدك بس خليني بالاول اخلص اموري واتفرغ ليكي

وان شاء الله راح تطلع حصتك رووووعه

معلمة علوم

اهلين ابلة اية ازيك ان شاء الله بخير انت لو حاط الموضوع بدري كنت عطيتك افكار احسن بس مثل مانتي شايفة الاسبوع هذا كلة امتحانات والواحد يدوب يرجع البيت ويدرس الاولاد

بس معليش لسة في وقت البنات في المرحلة الابتدائية يحبون المشاهد التمثيلية

فخلي مشهد تمثيلي لاغنية النملة والصرصور اللي تطلع على قناة طيور الجنة

http://www.youtube.com/watch?v=RMqPesIxico

معلمة علوم

وخلي بنتين يلبسون ملابس النملة والصرصور واسئليهم بعد الاغنية كم عدد ارجل النملة ؟؟؟ كم عدد اجزائها ؟؟؟

حطي صور نملة كبيرة على فلين وقطعيها ثلاث اجزاء : الرأس - الصدر - والبطن وخليها مثل لعبة تركيب بازل

جطي اذا تحبي فيديو تعليمي عن حياة النمل في بداية الحصة ووقفي الفيديو عند مقطع تكون فيه اجزاء النملة واضحة

مثل هذا الفيلم

http://www.youtube.com/watch?v=2TOCoVSURw0

معلمة علوم

اذا نقصك صلصال هذا موضوع يفيدك في كيفية صنع صلصال بالمدرسة
http://www.ykuwait.net/vb/showthread.php?t=165958

والحين تشرحين للبنات كيف يصنعون نموذج نملة من الصلصال اللي عندهم بس انتي لازم تعملي نموذج قدامهم علشان يقلدوكي

ووزعي الادوار عليهم يعني المجموعة فيها تقريبا خمس بنات :- وحدة تعمل الرأس كامل - وحدة تعمل الصدر والأرجل لانه الأرجل تطلع من صدر النملة مثل ما انتي عارفة - وحدة تعمل البطن - وحدة تعمل قرون الاستشعار وهكذا ....

خلي المجموعه كلها تشتغل بطريقة متعاونه ومرتبة

بعدين خلي كل مجموعه تقوم وتعرض نموذجها امام الحضور وعلشان حصتك تكون فيها حركة خلي المدرسات اللي يزوروكي هم لجنة التحكيم وكل مدرسة عطيها بطاقات مكتوب عليها 8 او 9 او 10 واذا التلميذة عرضت نموذجها لجنة التحكيم تقيم نموذجها برفع بطاقة الدرجة وتجمع الدرجات وتعطون النتيجة النهائية للمجموعة ويكون هناك تشجيع وتصفيق يعني حركة تغيرين فيها الطريقة الروتينية وهناك المدرسات راح يستانسون وكذلك التلميذات مثل ارب ايدول ههههههههههههه

معلمة علوم

هذي الصورة اللي ممكن تطبعيها وتقطعبنها ثلاث اجزاء كلعبة بازل

يشاهدون الموضوع : 1 ( عضو0 زائر 1)